Cette conférence internationale aura lieu du 25 au 27 octobre à Québec. Elle portera sur les moyens d’améliorer les interventions auprès des enfants vulnérables dans différents milieux de vie et inclura les thèmes suivants: la réponse aux besoins des jeunes et de leur famille; la planification de l’intervention; la collaboration (parent-intervenants, intersectorielle, interdisciplinaire); le soutien à la parentalité (parent biologique, d’accueil ou d’adoption); et les expériences internationales du recours à l’approche SOCEN (LAC) auprès des enfants placés. Elle réunira des chercheurs, des étudiants, des intervenants, des représentants de milieux d’accueil, des jeunes pris en charge et des décideurs en provenance de différents pays et provinces canadiennes.
This report argues that Britain’s schools need to prioritise grit and self-discipline. Drawing on evidence from around the world it shows that these contribute as much to success at work and in life as IQ and academic qualifications. Too much emphasis on exams and academic qualifications has pushed these life skills to the margins. With over a million young people not in employment, education or training and tens of thousands of graduates facing unemployment, it warns that a large proportion of young people have not been adequately prepared for a much tougher economic environment.
Drawing on focus group discussions this report document stories and descriptions of what it means to belong, to be accepted and to feel socially included and connected. Social policy researchers have taken an increasing interest in moving beyond traditional measurements of poverty and disadvantage (such as income deprivation) to a focus on social capital and cohesion, and wellbeing as measurements of broad participation and community resilience. However, culture has an effect on what people understand by ‘belonging’ and ‘participation.’ It remains unclear whether current understandings of social cohesion and wellbeing are comparable across all cultural and linguistic communities.
Utilizing prospective, longitudinal data from 444 adolescent sibling pairs and their parents, this conceptual model proposes that family socioeconomic status (SES) in the form of parental education promotes effective family problem solving which, in turn, fosters adolescent mastery. The authors observed that parental education had a direct effect on adolescent mastery as well as the hypothesized indirect effect through problem solving effectiveness, suggesting both a social structural and social process influence on the development of mastery during adolescence.
The objectives of this paper is four-fold: (1) to test whether the income relationship (and the related income gradient) is the same across different child health outcomes; (2) to test whether the association between income and child health outcomes persists after controlling for other traditional socioeconomic characteristics of children and their family (education and employment status); (3) to test the role of other potentially mediating variables, namely parental mental health, number of children, and family structure; and (4) to test the interaction between income and education. There appears to be evidence of an income gradient for certain child health outcomes, even after controlling for other traditional measures of socioeconomic status. The study also found evidence of an association between certain child health outcomes and potential mediating factors.
The author argues for a clinic of second generation resilience based on the critic of initial fantasy of radical invulnerability. Exceeding this naive position allows to laying the foundations for a psychology and psychopathology of resilience. Clinical case attempts to demonstrate the potential strength of the subject are in the perinatal nest group. In this spiral of parenthood, becoming a human being and being a caregiver, the defence mechanism of anticipation (E. Vaillant) plays an essential role. Finally, the author speaks of life and death resilience to better understand not resilience but the resiliencies.
Octobre 2009 en français
Voici la veille disponible seulement en français
Autres articles de la veille électronique sur la résilience
Cette conférence se tiendra à Winnipeg au Manitoba du 16 au 18 novembre 2009. Elle mettra en lumière les initiatives mises sur pied à travers le pays afin de mieux comprendre et d’aborder les inéquités dans le développement de l’enfant. Parmi les thèmes à l’horaire, notons : l’état du développement de l’enfant au Canada – une analyse des résultats du développement de l’enfant à travers le pays ; célébration en l’honneur de Dan Offord, créateur d’un instrument sur le développement de l’enfant ; Une plate-forme pour l’action – implanter des programmes et des politiques intersectorielles efficaces ; comprendre le développement de l’enfant dans les communautés autochtones et les communautés multilingues.
Cet événement aura lieu du 25 au 27 novembre 2009 à Winnipeg au Manitoba. Les sujets suivants seront explorés lors de la conférence : Bâtir une résilience culturelle ; le concept du « Medicine Wheel Lifecycle » - apporter le cadeau de la famille et de la communauté afin de mieux comprendre et traiter des individus affectés par des troubles causés par l’alcoolisation fœtale ; le bien-être et la guérison grâce à la communication interpersonnelle. Le conférencier invité sera Marcel Balfour (Adopté et Chef de la Norway House Cree Nation).
Le projet “REBOUND” (“Resilience–Bound”) a été choisi par la Mentor Foundation en Allemagne – en collaboration avec l’Université Heidelberg et l’Institut KIRON, tous deux également en Allemagne, et le Center for Educational Research and Development (CERD) situé aux Etats-Unis pour le développement du modèle, l’implantation et l’évaluation en 2009-2010, puis pour la réalisation d’une étude de 6 à 10 ans à travers l’Europe et les États-Unis pour un essai expérimental à long terme. Le programme visera à intégrer le concept de résilience dans le processus d’apprentissage et de développement dans les écoles tout en sensibilisant les jeunes aux drogues.